Ingrid Askeland og Elin Aasheim: Partners in crime and ceramic

søndag 20. september kl. 12:00 - 16:00 på Galleri 69

Partners in crime (2)
Ingrid Askeland og Elin Aasheim har gjennom mange år delt atelier og interesser, og utstillingen på galleri 69 er et samarbeidsprosjekt i keramikk. Der deres jevnaldrende tar grep om livet sitt og drar på treningssenteret, virrer de rundt som som patetiske 40-åringer utover de sene nattetimer.

Ingrid jobber med folkelige objekter som representerer samfunnets åndelige og moralske forfall, og som både deltaker og observatør tar hun utgangspunkt i sine hobbyer; fylla og TV-titting.

Ølflasker forvandles til overdimensjonerte nipsfigurer i brukskunstmaterialet keramikk, og de transformeres til formidlere av snuskete historier gjennom selvbiografisk satire i samfunnskritisk kontekst.

Elin er opptatt av den narrative figuren, kommunikasjonen som oppstår, og hvordan man projiserer egne følelser inn i den. I figurene kombineres det morsomme med det triste.

Samarbeidsprosjektet består av tre deler: To signaturarbeider fra hver kunstner, arbeider hvor de forbryter seg på hverandres kunstneriske uttrykk, samt samarbeidet «Forever Young».

Installasjonen «Forever Young” viser en brun barsituasjon med forskjellige karakterer sittende på høye barkrakker og liggende på gulvet. Hver gjest har sin egen individuelle tittel-låt fra sideprosjektet «Knullekassetten». Dette er en opptakskassett med hits fra 80- og 90-tallet, tatt opp på gamlemåten fra Radio Norge.

Blant gjestene har de portrettert hverandre. Elin gir sin tolkning av Ingrid i «The Loner», en lengtende og gitarrunkende ballade av Gary Moore. Dekadente og harry «Addicted To Love» av Robert Palmer har blitt til verket «The lights are on, but you´re not home», der Ingrid portretterer Elin på fest. Vi møter i tillegg søkende «Hello», puslete «Father Figure» og triste «I Would Do Anything For Love (But I Won`t Do That) med flere.

«Knullekassetten» spilles i galleriet under utstillingsperioden.

Ved å forevige seg selv på en heller uflatterende måte, tonesatt til et utslitt, banalt og svulstig soundtrack fra den gang de var unge, udødeliggjøres karakterene til bittersøte `guilty pleasures`.

Mørket lurer, det er livet og døden.

«Vi er unge til krampa tar oss!»